Wednesday, October 5, 2011

Orang itu..-,- pfft..



salam..
ok.aku.da.FED.UP!
so aku mencari kat internet doa mencari ketenangan hati.
sebab lately ni aku di TIKAM BELAKANG
erkkk..more on CAKAP BELAKANG
and i consider tikam belakang bile da jadi kawan..
sebab frankly speaking i consider dye as an acquaintance jer..NOT AS A FRIEND
sebab aku perlu berhati2 memilih kawan...
penah terjadi kat aku dulu and aku xmau bertindak macam dulu..
xmo2..xske..

Critenye biarlah certain people je yang tau..menyakitkan hati kalau nak crita semula..
xpe, aku x hadap pun ng cakap belakang kau. just kalau kau sampai menyusahkan life aku. i'll give something back

Ibarat air, menyejukkan, menenangkan...tapi igt air bole buat besi berkarat, bole jd tsunami..
so berhati2 lah lepas ni..
if again kalau ckp belakang n menyusahkan hidup aku..
semoga Allah membalas yang setimpal dengan apa yang kau lakukan..

bukan aku xconfront cume kau yang takut2 ng aku..
bile org bersalah, memang mcm tuh la lgknye..
jgn kau ingat aku xtau...
Allah nak tunjuk..
bile sampai masanya, kalau da lebih sgt..semua akan terbongkar..
IM A TOUGH WOMAN..
haha..
tp betul apa..

so kwn2, sahabat2, sesiapa yang pernah dirasa kena mcm ni..silalah (kalau nak) ikut step2 di bawah ni..

Bagaimana Nak Mengatasi masalah org tikam belakang..

1) Dapat je tau perkara ituh...please, please, please tenangkan diri...berfikir sejenak..kalau bergelodak sangat istighfar...kerana xde apa yang dapat dicapai dengan bertindak secara melulu..its ok to think 4 a second..

2) Baca doa tenangkan hati...

Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu jiwa yang tenang, beriman kepada hari pertemuan dengan-Mu, rela dengan keputusan-Mu, dan menerima pemberian-Mu
Ya Tuhan kami, curahkanlah kesabaran keatasku dan teguhkanlah pendirianku serta tolonglah aku terhadap golongan yang kafir.
Ya Tuhan kami, janganlah Engkau palingkan hatiku setelah Engkau tunjuki dan berilah ku dari hadhirat-Mu rahmat karana Engkau adalah Yang Maha Pemberi.
Ya Allah kukuhkanlah aku dari kemungkinan kesesatan iman, dan berilah aku petunjuk dari kemungkinan sesat.
Ya Allah sebagaimana Engkau telah memberi penghalang antara aku dan hatiku, maka berilah penghalang antaraku dan antara syaitan serta perbuatannya.
Ya Allah aku mohonkan pada-Mu jiwa yang tenang tenteram, yang percaya pada pertemuan dengan-Mu dan ridha atas keputusan-Mu serta merasa cukup puas dengan pemberian-Mu

3) pikirkan apa yang kite patut buat..ada beberapa option..
>Confront dye.
(ni adalah untuk mengesahkan kesahihan crite.bawak sekali org yg crite kat kite tuh.)
-silalah bawak kawan ye..kalau bole yang terkena sekali..
-sediakan peralatan untuk merakam. (video cam, record sound kat fon ke)
-make sure kawan kawan kite pun merakam
-N kalau bole biarlah pertemuan kite tuh berakhir dengan tenang

>Pulaukan dye.
-just untuk make sure dye tau yang ada something wrong...
-bile dye tny kenapa dipulau..jawablah, jgn tak jawab pulak..manusia senang igt kebaikan yg dibuat, tp selalu lupe dosa yang terbuat.
-but i prefer kite jawab secara berjumpa, buakan sms, fb, twitter dan sebagainye..baru kite tau riak muka..kalau x berani ajak kawan..
- untuk pulau memulau ni jgn sampai berlanjutan.. kite xbole xbertegur sapa lebih 3 hari..be professional la kot..kalau bab keje, bercakap je seperti biasa, tp kalau ajak hang out.. restrict urself..dye on probation..

>Maafkan
- Menurut Imam Ghazali r.a bahwa org yg memberi kemaafan kepada org lain berada dalam posisi yang menang. Kerana orang yang memberi kemaafan tidaklah semudah yang memintanya..(x pasti sahih ke tidak..tp nak buat mutiara kata)
- Maafkan dalam hati perbuatan dye, dan igt, Allah membalas setiap perbuatan..Sesungguhnya sesiapa yang membuat dosa, walaupun telah bertaubat, tetap akan dikenakan hukuman di akhirat..
Percayalah ng takdir Allah, maybe some miracle will happen..
kalau kite redha kerana Allah, hati kite xkan sakit lagi.

>or..Confront and MAAFKAN
- just sebab kite masih lagi menyayangi kawan kite, and kite xnak die terus menerus membuat kejahilan..sebab nnt dosa tuh dpt kat kite coz kite xmencegah kemungkaran yang berlaku.
- persahabatan ni ada dua kategori..

~1) persahabatan yang kukuh bak sebatang besi..biarkan kena ketuk berulang kali sampai kemek masih bole dipakai..walaupun jadi besi terpakai..bila berkarat (mati), baru besi tu da xboleh diguna semula. tapi jasa besi tuh tetap org igt.
~2)persahabatan ibarat sekeping biskut..Bila dibiarkan, lemau, bila dicicah air, terus hancur.
-so, demi ukhuwah yang terjalin sebab redha Allah..pilihla option ni ye..


semoga, sahabat, kawan2 dapat menilai baik dan buruk, and jgn mudah goyah, Allah tidak akan menurunkan ujian kalau DIA tau kite xmampu menghadapi nya...setiap rintangan hidup akan membuat kite lagi2 matang..

n percayalah.. dunia ini xsemudah yang disangka..

akhir kata..BE UNIVERSAL! AHA!
*peringatan di pagi hari..
salam..
da~~~

1 comment: