Thursday, November 8, 2012

Salam Jumaat 9Nov!






Assalammualaikum wbt kekawan..
Hari ini nak crita pasal onak duri suka duka di Makassar.

Memanglah orang akan kata, seronoknya belajar luar Negara.
Seronok memang seronok.
Best, Coz we got to know the way and cultures of other people.
Tapi Jangan seronok sangat.
Sebab nak berseronok kena berpada pada.
Takut nanti kalau tak capai expectation, Frust menonggeng!

Anyway, pejam celik pejam celik sudah hampir 3 bulan di Makassar!
saya tahu ada sesetengah orang akan cakap 'eleh, baru 3bulan'
Oh! 3 Bulan saya tu terasa lama sangat.
Sebab Perjalanan hidup kat sini, cerita setiap hari adalah berbeza
Bila dah 3bulan ni, tetiba teringat kisah2 yang lalu
there's a lot of different events that had happened.
So many!
itu yang terasa lama tuh.

Anyway(banyaknya anyway saya :P)
Sekali lagi saya berazam.
(Tak salahkan nak perbaiki azam setiap hari?)
Azam saya adalah untuk menjadi lebih positif setiap hari.
Kurangkan bercakap
think and ponder a bit before making decision.

Orang kata saya tak sabar.
Memangpun.
Tapi saya cuba perbaiki.
Jangan Pelik kalau saya tak banyak bercakap dan bergosip
Sesungguhnya saya sedang bersabar.
InsyaAllah, saya cuba untuk meningkatkan tahap kesabaran saya.
Bagi Saya, siapalah saya untuk ada tahap kesabaran,
Sedangkan Ahli sufi akan sentiasa bersabar.
Muslim di Palestin sedang bersabar sejak beratus tahun lamanya!
Tak mungkin saya yang baru diuji sedikit terus melenting?

InsyaAllah, saya cuba mengingati kesabaran muslim palestin,
Saya cuba contohi Sabarnya Nabi Muhammad SAW




Oh!, ada kawan saya cakap, Ramai adik2 junior from UITMNS nak amek Kedokteran kat Sini.
Betul kah?
Saya tidak akan menghalang anda.
Buat elok-elok ujian, interview or whatever that requires you to win the place here.
and remember!
Silalah berjiwa kental, Bersiap Siaga menghadapi segala Cabaran dan Dugaan.
Memang, Cabaran dan dugaan itu datang tanpa di Duga.
Hanya Kesabaran dan Semangat Tekad yang tinggi akan membantu menempuhi kehidupan di Negara orang.
opps, jangan lupa, mesti Diiringi Doa Juga.
Allah itu lebih Dekat dengan Kita.
Sentiasalah bermunajat KepadaNYA.


Akhir Kata
Chaiyok-Chaiyok!
Salam.

No comments:

Post a Comment